پایگاه خبری پایتخت - آخرين عناوين شهری :: نسخه کامل http://www.paytakhtpress.ir/urban_management Sat, 07 Jan 2017 21:09:05 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری پایتخت http://www.paytakhtpress.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری پایتخت آزاد است. Sat, 07 Jan 2017 21:09:05 GMT شهری 60 تبلیغات خودروهای ساخت آمریکا در تهران/عکس http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92700/تبلیغات-خودروهای-ساخت-آمریکا-تهران-عکس به گزارش پایتخت در حالی یکی از شرکت‌های داخلی تبلیغات وسیعی برای فروش برخی خودروهای وارد شده از آمریکا همچون هوندا CR-V راه انداخته که پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است. در این رابطه بهتر است شهروندان از خرید این خودروها که شماره‌گذاری نمی‌شوند خودداری کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند. چندی پیش ایسنا براساس برخی اسناد به دست آمده اعلام کرد که علی‌رغم بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، برخی خودروهای تولیدی در این کشور وارد ایران شده است. افشا شدن این موضوع موج انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت. کارشناسانی که اعلام کردند واردات خودرو به عنوان کالایی مصرفی از آمریکا برخلاف سیاست‌های کلان کشور است. به گفته کارشناسان، واردات خودرو از آمریکا به معنای خروج ارز از ایران در جهت ایجاد اشتغال برای کارگران آمریکایی است که با توجه به سیاست‌های خصمانه این کشور در قبال ایران در حدود نیم قرن گذشته، این کار برخلاف منطق و مصالح ملی است. در پاسخ به این انتقادات رییس انجمن واردکنندگان خودرو به ایسنا خبر داد که پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا را متوقف کرده است. فرهاد احتشام‌زاد در این رابطه اظهار کرد:" حدود ۴۰۰ دستگاه خودروی تولید آمریکا وارد ایران شده که مربوط به برندهای بی‌ام‌و، تویوتا، ولوو و هوندا است که با کد آمریکا تولید شده‌اند؛ البته پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است". وی در پاسخ به اینکه چه نهادی باید پاسخگوی واردات خودروهای تولیدی آمریکا به ایران باشد؟ اظهار کرد:" کانال ارتباطی ما وزارت صنعت، معدن و تجارت است که اخیرا در این مورد از آن‌ها در مورد این‌که آیا خودروهایی که در آمریکا تولید شده‌اند اما برند آمریکایی نیستند، منع ورود به ایران دارند یا خیر استعلام کرده‌ایم، زیرا مشکل (توقف شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا) تازه پیش آمده است". در چنین اوضاعی که همه در انتظار پاسخ وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره چرایی و چگونگی واردات خودرو از آمریکا به ایران هستند، برخی از شرکت‌هایی که خودروهای ساخت آمریکا را وارد کرده‌اند به جای سعی در جبران اقدام خود و انتظار برای تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف مراجع رسمی در این زمینه، بر حجم تبلیغات خود برای فروش خودروهای وارد شده از آمریکا افزوده‌اند! در این زمینه در یکی از نمونه‌ها شرگت گلرنگ موتور که کار فروش خودروهای وارد شده با برند هوندا را انجام می‌دهد، اخیرا تبلیغات وسیعی را در بیلبوردهای سطح پایتخت برای فروش خودروی هوندا CR-V راه انداخته، در حالیکه نگاهی به اطلاعات درج شده روی این خودرو نشان می‌دهد محل تولید آن آمریکا بوده و بنابراین مشمول اقدام پلیس مبنی بر عدم شماره‌گذاری است. حتی روی برچسب اطلاعات نصب شده روی این خودرو کلمه "MADE IN U.S.A" (ساخت آمریکا) درج شده است و عنوان شرکت تولیدکننده این خودرو نیز HONDA OF AMERICA MFG.,INC (شرکت هوندای آمریکا) ذکر شده است. در این باره رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خواستار هوشیاری شهروندان شده و از آنها خواسته تا تعیین تکلیف موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از خرید خودروهای ساخت آمریکا خودداری کنند. محمد جعفری می‌گوید:‌ واردات خودروهای ساخت آمریکا برخلاف سیاست‌های کلان تبیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب است و خوشبختانه پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است. وی با بیان اینکه باید دید تکلیف خودروهای وارد شده از آمریکا که شماره‌گذاری آنها متوقف شده چه خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: با توجه به قوانین کشور احتمالا این خودروها باید به کشور مبداء صادرکننده عودت داده شده و از کشور خارج شوند. رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با بیان اینکه تا زمان تعیین تکلیف، شرکت‌های مربوطه باید از عرضه و فروش خودروهای ساخت آمریکا خودداری کنند، اظهار می‌کند: با توجه به آنکه پلیس شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا را متوقف کرده، فروش آنها از نظر اخلاقی و حرفه‌ای درست نیست زیرا خریداران نمی‌توانند این خودروها را شماره‌گذاری کنند و دچار ضرر و زیان می‌شوند، بنابراین شهروندان باید آگاه شده و از خرید این خودروها خودداری کنند. در این شرایط به نظر می‌رسد سازمان‌های مسوول در راستای سیاست‌های کلان کشور باید نسبت به توقف تبلیغات فروش خودروهای ساخت آمریکا و اجرای قانون اقدام کنند. تبلیغات وسیع برای فروش این خودروها در حالی است که به گفته رییس انجمن واردکنندگان خودرو، شماره‌گذاری آنها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده است، بنابراین اگر شرکت یاد شده به فروش خودروهای وارد شده از آمریکا ادامه دهد، معلوم نیست تکلیف خریدارانی که نمی‌توانند نسبت به شماره‌گذاری این خودروها اقدام کنند چیست و چه کسی ضرر و زیان این شهروندان را جبران خواهد کرد!؟ این وضعیت در حالی است که مسوولان شرکت واردکننده خودروهای هوندا به ایران به دنبال پیگیری‌های ایسنا در این رابطه از پاسخ‌گویی در این زمینه خودداری کرده‌اند. ]]> شهری Sun, 30 Oct 2016 05:56:17 GMT http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92700/تبلیغات-خودروهای-ساخت-آمریکا-تهران-عکس نقاط پرحادثه ترافیکی پایتخت http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92673/نقاط-پرحادثه-ترافیکی-پایتخت به گزارش پایتخت معاون شهردار تهران گفت: تأمین ایمنی وحفظ جان شهروندان در حوادث ترافیکی، خط قرمز مدیریت شهری در حوزه حمل ونقل است وبرای اجرای این مهم، نقشه نقاط پرحادثه ترافیکی پایتخت هرچه زودتر تهیه می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، مازیار حسینی در جلسه نظارت ستادی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در منطقه ۱۷ که به منظور بررسی مسائل و مشکلات این منطقه جنوبی شهر و با حضور مدیران ارشد این معاونت برگزار شده بود، گفت: هرچند منطقه ۱۷، کوچک‌ترین منطقه تهران است اما مردم دریا دل آن، با تقدیم ۴ هزار شهید در راه آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و حراست و صیانت از کشور عزیزمان بزرگترین ایثارگری و فداکاری را انجام داده اند. وی افزود: موضوع پارک های آموزش ترافیک به ویژه در مناطق جنوب شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و پارک آموزش ترافیک منطقه ۱۷ نیز باید هرچه زودتر ساخته و تکمیل شده و در اختیار کودکان و دانش آموزان این منطقه قرار گیرد. وی با  اعلام این که موضوع راه آهن و حل و فصل مسائل و مشکلات ناشی از آن در مناطق جنوبی تهران از جمله منطقه ۱۷ بسیار حائز اهمیت است، تأکید کرد: هر چند پروژه ای به عنوان «طرح نیلوفری» جهت جایگزینی بخشی از اراضی راه آهن که با انتقال خطوط قابل استفاده می شود، طراحی شده اما بدون تردید، هر گونه تصمیم گیری در مورد راه آهن، می تواند معادلات جنوب شهر را تحت تأثیر قرار دهد. معاون شهردار تهران با تأکید بر این که موضوع شناسایی نقاط پر حادثه پایتخت از نظر حوادث ترافیکی به منظور بر طرف کردن اشکالات و ایرادات مهندسی این نقاط و انجام اصلاحات هندسی در معابر، اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: تأمین ایمنی و حفظ جان شهروندان در حوادث ترافیکی، خط قرمز مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل است و در جهت اجرایی کردن این مهم، نقشه نقاط پر حادثه ترافیکی پایتخت هر چه زودتر تهیه می شود تا بر اساس آن مسائل و مشکلات موجود رفع شود. گفتنی است در این جلسه، وحید نوروزی معاون امور مناطق سازمان حمل و نقل و ترافیک، منطقه ۱۷ را از نظر عملکرد ترافیکی به عنوان یکی از سه منطقه برتر تهران معرفی کرد و معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۷ نیز با ارائه گزارشی از وضعیت موجود و پروژه های ترافیکی این منطقه، از احداث باغ راه در این منطقه جنوبی پایتخت خبر داد. ]]> شهری Sat, 29 Oct 2016 09:33:36 GMT http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92673/نقاط-پرحادثه-ترافیکی-پایتخت شهرداری ها اعلام آمادگی کردند http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92640/شهرداری-اعلام-آمادگی-کردند سومین نشست کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور به ریاست مجتبی عبدالهی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و با حضور نمایندگان شهرداری های کلانشهرهای کشور برگزار شد. به گزارش پایتخت به نقل از مهر در این نشست علی محمد نائینی معاون فرهنگی ستاد اربعین شهرداری تهران، منصور باقرصاد معاون اجرایی ستاد اربعین شهرداری تهران، نماینده دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی کشور و همچنین نمایندگان شهرداری های کلانشهرهای همدان، رشت، کاشان، اردبیل، کرج، قم، اهواز، اراک، ارومیه، خرم آباد، شیراز و همچنین نمایندگان مناطق ۴ و ۵ و ۶ شهرداری تهران، سازمان های پسماند و سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، مشاورین معاونت اجتماعی شهرداری تهران و... حضور داشتند. در ابتدای این نشست مجتبی عبدالهی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت همفکری و هم افزایی در موضوع ارائه خدمات شهری در مرزهای کشور و خاک عراق اظهار داشت: طی جلسه گذشته مقرر شد مدیران شهری کلانشهرهای کشور پس از هماهنگی با ستادهای استانی خود، نوع مسئولیت هایی که برای برپایی مناسب اربعین حسینی امسال و خدمت رسانی به زائرین در مرزهای کشور و خاک عراق متقبل می شوند را در قالب فرم تهیه شده این ستاد، اعلام کنند. وی خواستار شد: شهرداری های کلانشهرها تعداد ادوات و تجهیزات،ماشین آلات و خودروهای تخصصی و نیروی انسانی پیش بینی شده برای خدمت رسانی در اربعین حسینی را به تفکیک در فرم مربوطه تکمیل کنند و در اختیار ستاد اربعین شهرداری تهران قرار دهند. عبدالهی ضمن قدردانی از تمام کلانشهرها برای اقدامات برنامه ریزی شده در مرزها و کشور عراق گفت: با توجه به اینکه در عاشورای امسال ۶۰ درصد افزایش حضور زوار را شاهد بودیم پیش بینی می شود امسال ظرفیت حضور زائرین در کربلا همزمان با اربعین حسینی حداقل ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش می یابد بنابراین باید با توان، تجهیزات و امکانات بهتری نسبت به دو سال گذشته خدمت رسانی کنیم. وی افزود: برنامه ریزی نحوه همکاری شهرداری کلانشهر های کشور برای شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، کوت و بصره و مسیر نجف به کربلا و همچنین مرزهای مهران، چزابه و شلمچه به منظور خدمت رسانی به زائرین حسینی صورت می گیرد. در ادامه نشست نمایندگان کلانشهرهای شهرداری های شیراز، کرج، قم، اردبیل، همدان، اراک، رشت، خرم آباد، اراک و اهواز، سازمان دامپزشکی تهران ضمن بیان دغدغه ها و تشریح امکانات پیش بینی شده، آمادگی خود را برای کمک در برگزاری باشکوه مراسم امسال اربعین حسینی اعلام کردند. ]]> شهری Thu, 27 Oct 2016 14:09:07 GMT http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92640/شهرداری-اعلام-آمادگی-کردند تبدیل بزرگراه ها به آزاد راه http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92553/تبدیل-بزرگراه-آزاد-راه به گزارش پایتخت به نقل از ایلنا خیرالله خادمی، معاون ساخت و توسعه راه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان این که برخی از بزرگراه‌ها ظرفیت تبدیل به آزادراه را دارند، گفت: از بزرگراه‌های قابل تبدیل به آزادراه در سراسر کشور، فهرستی را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم. وی با بیان این که  21 پروژه بزرگراهی که قابل تبدیل به آزادراه هستند، فهرست شده اند، ادامه داد: از این فهرست  سه پروژه در اولویت قرار گرفت و فراخوان جذب سرمایه گذار برای این پروژه‌ها اعلام شده است. معاون شرکت ساخت با اشاره به سه پروژه در اولویت برای تبدیل به آزادراه گفت: بزرگراه  سلفچگان به اصفهان، اردکان به تفت و سیرجان به اسکله شهید رجایی در اولویت قرار گرفته است. خادمی با بیان این که سایر پروژه‌های ذکر شده در فهرست هم در حال ارزیابی هستند، ادامه داد: بزرگراه  سیرجان–بندرعباس-انار به طول 450 کیلومتر، محور ساوه به بویین زهرا،  کنارگذر بابل  در فهرست تبدیل به آزادراه قرار دارد. وی با بیان این که برای تبدیل کنارگذر بندرعباس(شهید رجایی) - سیرجان به آزادراه تفاهم نامه‌ای با سرمایه‌گذار بخش خصوصی  منعقد شده است، گفت: این آزادراه به سمت انار ادامه پیدا می‌کند و به  شبکه بزرگراهی که به سمت نطنز است وصل می‌شود. معاون شرکت ساخت با بیان اینکه کنارگذر گیلاوند و ادامه کنارگذر رودهن هم برای تبدیل به آزادراه پیشنهاد شده است، ادامه داد: کنارگذر شمالی پردیس هم به صورت آزادراه به امام زاده هاشم متصل می‌شود و این محور هم آماده واگذاری به سرمایه گذار است. خادمی تاکید کرد: ادامه تبدیل پروژه‌های بزرگراهی به آزادراهی نیاز به ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است و باید دید بازخورد و میزان استقبال سرمایه‌گذاران برای ورود به این پروژه‌ها چقدر خواهد بود. ]]> شهری Mon, 24 Oct 2016 11:41:10 GMT http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92553/تبدیل-بزرگراه-آزاد-راه هشدار عضو شورای شهر تهران درباره ی فرونشست ها http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92511/هشدار-عضو-شورای-شهر-تهران-درباره-ی-فرونشست به گزارش پایتخت رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع زیست محیطی ریزش‌های اخیر تهران، از مسئولان مربوطه خواست در یک همکاری بین بخشی بکوشند تا بخش های بیشتری از زمین های تهران فرو نرفته و حوادث مرگبارتری رقم نخورده، به داد مردم تهران برسند. حقانی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به پدیده فرو ریزش زمین در تهران گفت: در 4 ماه اخیر، 7 مورد ریزش در تهران اتفاق افتاده که مجاورت محل این ریزش‌ها با محل حفر تونل‌های مترو، باعث این شده که گروهی انگشت اتهام خود را به سوی مترو نشانه روند و این شائبه ایجاد شود که ریزش‌های اخیر با حفاری‌های مترو ارتباط مستقیم دارد. وی با اشاره به این که نقش حفاری‌های مترو در ایجاد این ریزش‌ها، نیازمند انجام کار کارشناسی دقیق در دو حوزه «ژئوفیزیک»  و «ژئوتکنیک» در مسیر تونل‌های مترو است، تصریح کرد: این در شرایطی است که گروه دیگری، فرسودگی شبکه انتقال آب شهری را متهم نموده و نشت آب از لوله‌های پوسیده آبرسانی را دلیل اصلی ریزش های اخیر تهران قلمداد می‌کنند. حقانی با بیان این که بدون تردید، حفر تونل در اعماق زمین‌های کلان شهری با توجه به گستردگی تهران که در ساعات روز 12 میلیون نفر در معابر آن در رفت و آمد هستند و در ساعات شب نیز 9 میلیون نفر در سطح آن سر به بالین می‌گذارند، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: هر چند اجرای پروژه های زیر زمینی در تمامی دنیا دارای مخاطرات خاص خود است اما این خطرات در تهران با توجه به نوع و جنس خاک، مضاعف است. کارگران مترو جان خود را در طبق اخلاص گذاشته اند وی با اشاره به این که ساخت و ساز همزمان 100 کیلومتر مترو در خطوط سه گانه متروی تهران، جای تقدیر و تشکر فراوان از مدیران شهری و مسئولان مترو دارد و البته قبل از آن، باید دست  کارگرانی که در اعماق زمین، جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و با شرایط طاقت فرسا مشغول به کار هستند را بوسید، اظهار کرد: البته سرعت در ساخت مترو، نباید دقت در این پروژه ملی را تحت الشعاع قرار داده و به هیچ عنوان ارزش ندارد که خطوط مترو به قیمت بی سرپرست شدن خانواده کارگران مترو، چند روزی زودتر افتتاح شوند. حقانی با بیان این که از سوی دیگر، دستگاه‌های خدماتی نیز باید هر چه سریع‌تر با نگاه ملی به موضوع ترمیم و تعویض شبکه انتقال آب شهری اقدام کنند، تصریح کرد: این اقدام، ضمن به حداقل رساندن نشتی آب از لوله و پِرتی آب از شبکه، می‌تواند تأثیر احتمالی آب شستگی لایه های خاک به دلیل فرسودگی شبکه را نیز به حداقل رسانده و اقدامی ماندگار را به یادگار بگذارد. وی با اعلام این که متأسفانه مسئولان مربوطه به جای حل مسأله، صورت مسأله را پاک می‌کنند، گفت: برخی اعتقاد دارند دلیل ریزش‌های اخیر تهران، پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی است که به آن «فرونشست» می‌گویند و در مقابل، برخی دیگر نیز معتقدند ریزش های رخ داده در تهران، به دلیل عملیات حفاری تونل های مترو است که به آن «فروریزش» می‌گویند. رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تشریح تفاوت‌های «فرونشست» و «فروریزش»، گفت: مسئولان مربوطه به جای این که بگویند کدام بخش مسئول ریزش‌های اخیر تهران است، باید دست به دست هم داده و در یک همکاری بین بخشی بکوشند تا بخش های بیشتری از زمین های تهران فرو نرفته و حوادث مرگبارتری رقم نخورده، به داد مردم تهران برسند. ]]> سیاست Sun, 23 Oct 2016 08:54:01 GMT http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92511/هشدار-عضو-شورای-شهر-تهران-درباره-ی-فرونشست آیا آلودگی هوای شهرها سرطانزاست؟ http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92498/آیا-آلودگی-هوای-شهرها-سرطانزاست به گزارش پایتخت همزمان با انتشار این اظهارنظر که میزان بروز بیماری و مرگ ناشی از آلودگی هوا در سال‌های ۹۳ و ۹۴ روند کاهشی داشته اشت، یک مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: ریزگردها و همچنین آلاینده‌های هوا ۳۸ میلیون نفر از جمعیت کل کشور را در معرض درجاتی از آلودگی هوا قرار می‌‌دهند این در حالی است که از مدت‌ها قبل زنگ هشدار آلودگی هوا به صدا در آمده است و متولیان امر بر آن شده اند تا راهکارهای کاهش این آلودگی را به کار ببندند. در همین زمینه چندی پیش لایحه هوای پاک در مجلس مطرح شد تا به کمک آن میزان آلودگی هوا کاهش یابد، چرا که آلودگی هوا سلامتی افراد را به مخاطره می‌اندازد و عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد. روز گذشته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت عنوان کرد که سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ و همچنین سال گذشته نسبت به سال ۹۳ شاهد کاهش مرگ و بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از آلودگی هوا در تهران بودیم. این کاهش قابل توجه بود و شاهد ثبت روزهای پاک بیشتری بودیم. به گزارش ایرنا، خسرو صادق نیت افزود: اقدامات ارزشمندی در حوزه کاهش آلودگی هوا انجام شده و به رغم مشکلات موجود در گذشته، آلودگی هوا از طریق حذف سرب بنزین و تبدیل کاربراتور در خودروها به انژکتور کاهش یافته است. آلودگی هوا هزینه‌بردار است مدت‌هاست که آلودگی هوا به معضل جهانی تبدیل شده است و سلامت افراد را در سراسر جهان تهدید می‌کند؛ به گونه‌ای که با توسعه صنعت و رشد تکنولوژی، خودروها و کارخانه‌های صنعتی به زندگی‌ها ورود پیدا کردند و به آلودگی هوا شتاب بیشتری داده اند. بر همین اساس شواهد نشان می‌دهد که آلودگی هوا با مرگ و میر انسان‌ها در ارتباط است. «امروزه نه تنها کشورهای در حال توسعه، بلکه کشورهای پیشرفته نیز درگیر این عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، آب و... هستند. با کنترل عوامل موثر بر سلامت انسان می‌‌توان از میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از آنها پیشگیری کرد.» این اظهارنظر توسط رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت انجام شد. هر چند آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسان‌ها بگذارد و تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است، اما آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند. به گفته ایرج حریرچی ۸۹ درصد از جمعیت دنیا در مناطقی سکونت دارند که متوسط ذرات کمتر از ۵/۲ میکرون در هوا بالاتر از استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی است. البته بر اساس استاندارد‌های آمریکا، این رقم به ۳۲ درصد می‌‌رسد. او با بیان اینکه دانشگاه‌‌های علوم پزشکی باید استاندارد‌های بهداشت محیط را به درستی تدوین کنند، افزود: براساس گزارش موسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان، آلودگی هوا و ذرات معلق جزو ترکیبات اصلی و موثر در ایجاد سرطان هستند. سالانه هفت میلیون نفر بر اثر بیماری‌های منتسب به آلودگی‌های هوا جان خود را از دست می‌‌دهند. ۷/۳ میلیون از این رقم متعلق به آلاینده‌‌های محیط آزاد است. ۸۸ درصد از این مرگ و میرها نیز در کشورهایی با درآمد کم و متوسط اتفاق می‌‌افتد. حریرچی، غلظت برخی آلاینده‌‌های هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور مانند تهران، کرج، مشهد، اراک و... را بالاتر از استاندارد‌ها عنوان کرد و افزود: ریزگردها و همچنین آلاینده‌های هوا ۳۸ میلیون نفر از جمعیت کل کشور را در معرض درجاتی از آلودگی هوا قرار می‌‌دهند. این موضوع نه تنها سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، بلکه از لحاظ اقتصاد درمان نیز هزینه‌های زیادی را به حوزه سلامت وارد می‌‌کند و بیشترین بار خطر عوامل محیطی بر دوش وزارت بهداشت و سازمان‌‌های بیمه‌گر است. به گزارش ایسنا، قائم مقام وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد: از همه سازمان‌ها به ویژه محیط زیست انتظار داریم که تهیه، تدوین و پایش برنامه‌های کاهش آلاینده‌‌های محیطی، اطلاع‌رسانی و تدوین برنامه‌‌های لازم را در این مورد انجام دهد و از ظرفیت کارشناسی وزارت بهداشت نیز در این حوزه استفاده کند. این در حالی است که اکنون کاهش آلودگی هوا عزم ملی را می‌طلبد و سازمان‌ها به تنهایی قادر به رفع این معضل نیستند. بنابراین بیشتر از پیش ضروری است که دستگاه‌های متولی دست به دست هم بدهند و با اقدامات موثر و کارآمد در جهت رفع این مشکل بکوشند. ]]> سیاست Sun, 23 Oct 2016 06:46:35 GMT http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92498/آیا-آلودگی-هوای-شهرها-سرطانزاست عتیقه ای که در پایتخت کشف شد http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92494/عتیقه-پایتخت-کشف رییس کلانتری 109 بهارستان از دستگیری یک حامل اشیای عتیقه در میدان بهارستان خبر داد. به گزارش پایتخت به نقل از ایسنا چندی‌پیش یکی از تیم‌های گشت کلانتری 109 بهارستان در حال گشت‌زنی در محدوده استحفاظی خود بود که به رفتارهای فردی که یک ساک بزرگ را حمل می کرد و سعی داشت آن را از دسترس دیگران دور نگه دارد مشکوک شدند. وی با بیان اینکه با توجه به حساسیت جغرافیایی و احتمال وجود خطر برای شهروندان، مأموران به فرد مظنون دستور توقف دادند، گفت: با متوقف کردن این مرد، بلافاصله با هماهنگی‌های لازم از سوی مقام قضایی دستور بازرسی کیف وی صادر شد و متهم که سعی داشت با سخنان ضد و نقیض، مأموران را گمراه کند، سرانجام مجبور به تمکین از پلیس شد و اعتراف کرد که قصد جابجایی اشیای عتیقه را داشته است. رییس کلانتری 109 بهارستان با اشاره به بازرسی از ساک همراه متهم افزود: مأموران در بازرسی از کیف دستی همراه متهم چندین قطعه اشیای قدیمی و عتیقه شامل یک جلد قرآن، تبرزین، شیپوری از جنس شاخ، باد زن دمنده، دو رشته تسبیح سفالی و یک قاب فلزی قرآن را کشف و ضبط کردند. کرمی با اشاره به انتقال متهم و اقلام کشف شده به مقر انتظامی گفت: در کلانتری از  کارشناسان میراث فرهنگی دعوت شده و آنان با بررسی اشیاء کشف شده، قدمت اکثر آن‌ها را به بیش از 300 سال قبل تخمین زدند. وی با بیان اینکه متهم با شکایت نماینده قانونی سازمان میراث فرهنگی و برای تحقیقات بیشتر به پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد، افزود:‌ تحقیقات تکمیلی در مورد این فرد و دیگر همدستان احتمالی وی در پلیس آگاهی تهران بزرگ انجام خواهد شد. ]]> شهری Sun, 23 Oct 2016 06:19:20 GMT http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92494/عتیقه-پایتخت-کشف نجات پایتخت http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92481/نجات-پایتخت به گزارش پایتخت به نقل از مهر آرامش گم‌شده کلانشهرهای ایران است. ساکنان این شهرها در یک سرو صدای دائمی زندگی می کنند. از صبح که با صدای بوق خودروها و موتورسیکلت ها از خواب برمی خیزند تا شب ها که صدای لالایی شان صدای بیل و کلنگ است و خالی کردن تیرآهن. یک لحظه در میانه شهر چشمانمان را ببندیم و تنها به صداها گوش دهیم. یک همهمه دائمی، سرود این شهر است. آلودگی صوتی، بحران قدیمی شهرهای بزرگ کشور است که چندان جدی گرفته نمی شود.  بحرانی که دیرتر از سایر آلودگی ها تاثیر خود را نشان می دهد. هرچند خشمگین تر شدن مردم شهر، افسردگی و استرس های شغلی را می توان ناشی از همین سر و صداها دانست. سردرد، خستگی، افزایش فشار خون، تحریک پذیری و زودرنجی، ضعف سیستم ایمنی بدن، سوء هاضمه و مشکلات گوارشی، آسیب پذیری در مقابل بیماریهای ویروسی و عفونی و... از دیگر عوارض آلودگی صوتی هستند که پژوهشگران حوزه سلامت معتقدند ساکنان کلانشهرها با آن درگیر هستند. سردرد، خستگی، افزایش فشار خون، تحریک پذیری و زودرنجی، ضعف سیستم ایمنی بدن، سوء هاضمه و مشکلات گوارشی، آسیب پذیری در مقابل بیماریهای ویروسی و عفونی و... از دیگر عوارض آلودگی صوتی هستند که پژوهشگران حوزه سلامت معتقدند ساکنان کلانشهرها با آن درگیر هستندهمچنین کاهش قدرت یادگیری در کودکان، سقط جنین، انقباضات عضلانی و عروقی، استرس، بیماریهای قلبی و عصبی، ام اس و افسردگی جزء عوارضی است که نقش آلودگی صوتی در بروز آنها اثبات شده است. آلودگی صوتی را می توان به هر نوع صدای ناخواسته ای که باعث بر هم زدن آرامش و تمرکز افراد در حین انجام کار می شود، عنوان کرد. عمده‌ترین منابع سر و صدا در محیط‌های شهری ناشی از وسایل حمل و نقل است که عمدتا به سه گروه اصلی ترافیک جاده‌ای، ترافیک هوایی و ترافیک ریلی تقسیم می‌شوند. در این بین سر و صدای ناشی از وسایل حمل و نقل جاده‌ای شامل موتورسیکلت، ماشینهای سواری، ماشینهای سنگین و نیمه سنگین سهم عمده‌ای در تولید آلودگی صوتی شهرها به خصوص شهر تهران دارند. نتیجه عملیات نجات پایتخت از سر و صدا کارشناسان شهری معتقدند تهران جزو پر سر و صداترین شهرهای جهان است به همین دلیل  پاییز سال گذشته برنامه عملیاتی برای مهار آلودگی صوتی در پایتخت در صحن شورای شهر به  تصویب رسید. در این مصوبه برای  بخش های مختلف شهرداری تکالیفی تعیین شد و قرار بود کمیته سکوت در شورا تشکیل شود تا اجرای این مصوبه را پیگیری کند. گرچه وضعیت آلودگی صوتی در پایتخت همچنان بحرانی است. در شهر تهران ۲۵ درصد وسایل حمل و نقل جاده‌ای را موتورسیکلت‌ها تشکیل می‌دهند که صدایی نزدیک به ۸۳ دسیبل در فاصله ۱۰ متری خود تولید می کنند و ۶۰ درصد وسایل حمل و نقل جاده‌ای را خودروهای سواری در بر می‌گیرد که در بین آنها خودروی پیکان طبق اندازه‌گیری‌های به عمل آمده صدای ۸۱.۶ دسیبل را در فاصله ۷.۵ متری، تولید می کند. با توجه به اطلاعات حاصله در شرکت کنترل کیفیت هوا در خیابانها و اتوبانهای شهر تهران نزدیک به ۴۷.۸ درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد می‌کنند در حالیکه استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴ دسیبل است. دومین منبع صدا بعد از خودروهای سواری در حال حاضر موتورسیکلت‌ها هستند که اگزوز آنها  بدون استفاده از سایلنسر صدایی بیش از  ۹۰ دسیبل ایجاد می کند. در مناطق مرکزی شهر تهران تعداد موتورسیکلت‌ها به مراتب بیشتر است و با توجه به تردد بیش از ۳ میلیون خودرو در شهر تهران این شهر از لحاظ آلودگی صوتی در صدر کشورهای جهان قرار می گیرد. با اندازه گیری‌ها و مدلسازی‌های انجام شده توسط واحد مدیریت و پایش آلودگی صدا، مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراه‌های تهران در دوره روز حدود ۷۰  الی ۸۰ دسیبل آ است  که ۱۵ دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی یعنی ۵۵ دسیبل آ بالاتر است. این وضعیت برای مراکز درمانی و آموزشی بسیار بغرنج تر است. بزرگراه‌ها به علت تردد تعداد خودرو بیشتر و سرعت بالاتر، دارای آلودگی صوتی بالاتری هستند. بر پایه همین اطلاعات میزان تراز صدا در ۱۰ سال گذشته ۸ الی ۹ دسیبل آ افزایش پیدا کرده است. در نقشه های مدلسازی نزدیک به ۱۷۰۰ مرکز آموزشی و درمانی در ۲۰ منطقه شهرداری تهران در معرض آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز قرار دارند. بر پایه آمار تحلیل شده توسط این واحد، ۷۶ درصد مراکز درمانی و ۳۲ درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز، در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند. یعنی میزان آلودگی صوتی آنها بیش از ۱۵ دسیبل آ از حد مجاز فراتر است. کاهش این میزان تراز صدا بسیار مشکل و در بعضی موارد غیرممکن است. پرسر وصداترین مناطق تهران براساس آخرین بررسی ها از وضعیت آلودگی صوتی پایتخت که منتشر شده است و آماری قدیمی است، آلوده ترین قسمت شهرها از لحاظ آلودگی صوتی، مناطق مرکزی و پرترافیک، مناطق جنوبی و پرجمعیت به ویژه مناطقی که ریل راه آهن از آنها می گذرد یا در مسیر پرواز هواپیماها قرار دارند، است. محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص بحران آلودگی صوتی در کلان شهرها از جمله تهران می گوید: استاندارد آلودگی صوتی پایتخت نیازمند بازنگری است چرا که منابع انتشار آلاینده صوت و نحوه انتشار و میزان آنها به مراتب نسبت به گذشته تغییر کرده لذا باید استاندارد آلودگی صوتی بازنگری شده و برای کاهش آلودگی صوتی برنامه عملی تدوین شود تا دستگاه ها براساس ضوابط تعیین شده در برنامه در جهت کاهش آلودگی صوتی اقدام کنند. شاید روزی بیاید که کمیته اضطرار برای آلودگی صوتی در پایتخت تشکیل شود و شهر را برای کمی آرامش تعطیل کنند. حقانی به جزییات برنامه عملیاتی شورا برای مهار آلودگی صوتی اشاره می کند و می گوید: شناسایی تراز صوتی در مناطق ۲۲گانه، شناسایی پهنه‌های با تراز صوتی غیرمجاز به همراه منبع و مولد آنها، تهیه نقشه‌های آلودگی صوتی و به‌روزرسانی آنها، نصب دیوار صوتی در پهنه‌های حساس، استفاده از آسفالت متخلخل به‌منظور کاهش صدای تردد وسایط نقلیه، نظارت برحسن اجرای مبحث ۱۸مقررات ملی ساختمان هنگام ساخت‌و سازها و جلوگیری از فعالیت مشاغل مزاحم و پرصدا از جمله این برنامه است. همچنین قرار است براساس این برنامه عملیاتی، تهران به پهنه‌های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و آزاد و حساس تقسیم شود. حقانی در توضیح پهنه حساس می گوید: منظور نقاط مجاور بیمارستان‌ها و مدارس است که باید تراز آلودگی‌های صوتی این پهنه در روز به ۵۰ و در شب به ۴۰برسد. اگر این طرح به نتیجه برسد سرانجام مردم شهر تهران بعد از سال‌ها طعم آرامش و سکوت را در محل زندگی خود تجربه خواهند کرد چون قرار است در پهنه مسکونی تراز آلودگی صدا در روز ۵۵ و در شب ۴۵ دسیبل باشد. این در حالی است که هم‌اکنون در مناطق مسکونی میزان آلودگی صوتی دست‌کم ۱۵ دسیبل بیشتر است. به گفته حقانی، هم‌اکنون بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلانشهر تهران ناشی از سیستم حمل‌ونقل موتوری است که به میزان ۸۳ دسیبل آلودگی صوتی تولید می‌کنند و این در حالی است که میزان حد مجاز آن باید ۷۷ دسیبل باشد. همچنین در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر تهران حدود ۵۰ درصد خودروهای هم‌اکنون بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلانشهر تهران ناشی از سیستم حمل‌ونقل موتوری است که به میزان ۸۳ دسیبل آلودگی صوتی تولید می‌کنند و این در حالی است که میزان حد مجاز آن باید ۷۷ دسیبل باشدسواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد می‌کنند درحالی‌که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری نیز ۷۴ دسیبل است. به گفته حقانی یک جدول طراحی شده تا حدود صدای مجاز برای وسایط نقلیه در ۳ آزمون صدای عبوری اگزوز و صدای وسایل هشداردهنده روی خودروها هماهنگ با استاندارد روز دنیا باشد. شهری که آرامش ندارد خبرنگار در خصوص اجرای این برنامه عملیاتی با وجود گذشت مهلت قانونی (۶ ماه) به سراغ اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران می رود، وی می گوید: هنوز اطلاعاتی در خصوص اجرایی شدن مصوبه صوت در پایتخت داده نشده است. باید در این رابطه کار میدانی انجام شود. وی با اشاره به آلودگی هایی صوتی ناشی از ساخت و ساز در شهر تهران می افزاید: باید معیاری در این زمینه اعلام شود تا نظام مهندسی بر اساس آن با سازندگانی که بیش از حد مجاز آلودگی صوتی تولید می کنند مبارزه کنند. او به موتورسیکلت ها و خودروهایی که با دست‌کاری صاحبان خودرو بیش از حد مجاز تولید صدا می کنند به عنوان یکی از منابع تولیدکننده آلودگی صوتی اشاره می کند و می گوید: با این نوع وسایل، برخورد قانونی لازم نمی شود. او با تایید این که تهران شهری نیست که به ساکنانش آرامش دهد، می گوید: در تهران منطقه با منطقه متفاوت است اما در مجموع آلودگی صوتی در تهران به اندازه ای است که شهروندان در معرض آسیب های آلودگی صوتی هستند. گوش تهران درد می کند! سید محسن طباطبایی مزدآبادی کارشناس مسائل شهری هم معتقد است متاسفانه تهران شهری پر سرو صداست و امواج صوتی تولیدشده بسیار بالاتر از گستره شنوایی گوش تهران است. او با بیان اینکه یکی از مهمترین ابعاد آرامش شهری بحث کاهش آلودگی صوتی است، می گوید: یک محیط صوتی مطلوب، سلامت رفاه و آرامش را ارتقا می دهد و کیفیت صوتی محیط‌های شهری بسیار با اهمیت تر از آن چیزی است که ما تصور می کنیم. دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ آسیب‌های جبران ناپذیری را بر روی سلامت ساکنان آن نواحی مانند آثار بالینی، آثار روحی و روانی، اختلال در مکالمات و کاهش قدرت شنوایی می گذارد، می افزاید: محققان ارتباط معناداری بین آلودگی صوتی و بیماری و مرگ و میر و کیفیت زندگی پیدا کرده اند. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نویز حاصل از ترافیک به دلیل بر هم زدن آرامش ساکنان شهرهای بزرگ به خصوص در جاده ها و اتوبان هایی که به صورت غیراصولی در کنار ساختمان ها و آپارتمان ها به وجود آمده بسیار پراهمیت بوده و توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است، یادآور می شود ما باید به سمت شهرهای کم صداتر حرکت کنیم و این کار از طرق مختلفی قابل پیگیری و اجر است. مشاور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این خصوص توضیح می دهد: از طراحی و نوع مصالح ساختمان و خیابان و پیاده رو گرفته تا استفاده از سیستم های مانع صدا و دیگر راه حلهای تکنیکی و فناورانه همه و همه در این پروژه دخیل هستند و در کلانشهری مانند تهران این موضوع بسیار حاد و نگران کننده است. طباطبایی با بیان اینکه متاسفانه تهران شهری پر سرو صداست و امواج صوتی تولیدشده بسیار بالاتر از گستره شنوایی گوش تهران است، می گوید: البته از دیگر ابعاد آرامش شهری کیفیت بصری محیط است چراکه ادراک بصری شهروندان از محیط شهری تاثیر مهمی روی آرامش آنها دارد. وی  با تأکید بر توسعه سرمایه شهری اضافه می کند: فضاهای شهری به عنوان یک فضای عمومی بایستی آرامش را به شهروندان هدیه کنند و این فضاها شامل تمام عناصر مبلمان شهری و ساختار کلی شهر است و خیابانها، بازار، پیاده راه‌ها، ساختمان‌ها، خط افق شهر و سایر فضاهای فیزیکی می بایست تاثیرات مثبت خود را به روح و روان عابران القا کنند. ۶ راهکار کاهش آلودگی هوا احمد نیکوئیان کارشناسی ارشد پدافند و دکتر حمید دهقانی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق مقاله علمی «مدل های استاندارد بین المللی انتشار نویز ترافیکی در شهرهای بزرگ و شبیه سازی سه بعدی آلودگی صوتی» در مقاله ای پژوهشی ۶ راهکار برای کاهش سر و صدای خیابان ها و جاده ها عنوان کرده اند. ساخت موانع صوتی در کناره جاده ها و خیابان ها. برخی از این موانع باعث بازتابش امواج صوت به سوی آسمان می شوند، کنترل سرعت خودروها، انتخاب پوشش مناسب سطح سواره روها (بهترین گزینه ها بتن، مخلوط بتن و آسفالت و لاستیک بازیافتی است)، ایجاد محدودیت در عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین، کاشت گونه های گیاهی در کنار راه ها و نصب تابلوهای بوق زدن ممنوع در برخی نقاط، راهکارهای پیشنهادی این پژوهشگران است. در این مقاله در خصوص راهکار کاشت درخت برای کاهش آلودگی صوتی هم  توضیح داده شده است: در مورد درختان همیشه سبز، کاهش سر و صدا در طول ۱۰۰ متر، ۲۵ تا ۳۰ دسیبل خواهد بود و در کشور ما ایران بهترین و مناسب ترین گونه ها برای احداث مانع صوتی، افرا، اقاقیا، چنار، سرو شیراز، کاج و کاج تهران است. بهترین ترکیب گونه ها هم افرا، اقاقیا، چنار یا ترکیب گونه های سوزنی برگ و پهن برگ است. آخرین اقدامات انجام شده برای کاهش سر و صدای پایتخت   با وجود سر و صدای بالای تهران، تلاش هایی نیز برای کاهش صدا در تهران انجام شده است. مریم نادری مدیرکل بخش پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این رابطه توضیح می دهد: یکی از شناخته‌شده‌ترین راهکارها برای کنترل آلودگی صوتی در مسیرهای شهری، نصب دیوارهای صوتی مناسب در مجاورت مکان‌هایی با کاربری‌های حساس به صدا مانند مراکز آموزشی، درمانی، مسکونی و اداری است که البته امکان‌سنجی برای نصب دیوار صوتی و انتخاب جنس، شکل، ارتفاع، ضخامت و طول آن بحث بسیار گسترده‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد. نصب دیوار صوتی در بزرگراه ها اگرچه راه حلی مناسب و بسیار کارآمد است و تراز صوت را بین ۱۰ تا ۲۰دسیبل کاهش می دهد، اما به دلیل هزینه بسیار زیاد آن و محدودیت ارتفاع باید دیگر روش‌های کنترلی مانند استفاده از پنجره های دوجداره و آسفالت متخلل را نیز مدنظر قرار دادهم اکنون دیوارهای صوتی در بزرگراه های کردستان، حکیم، شهید صیاد شیرازی، آزادگان، شهید خرازی، شیخ فضل الله نوری، یادگار امام و بزرگراه طبقاتی صدر نصب شده اند و آخرین نمونه از آنها در طبقه همسطح بزرگراه صدر محدوده خیابان دیباجی درحال نصب هستند. به گفته نادری،‌ نصب دیوار صوتی در بزرگراه ها اگرچه راه حلی مناسب و بسیار کارآمد است و تراز صوت را بین ۱۰ تا ۲۰دسیبل کاهش می دهد، اما به دلیل هزینه بسیار زیاد آن (هزینه حدودی تهیه و نصب هر متر مربع دیوارهای صوتی یک میلیارد ریال است) و محدودیت ارتفاع باید دیگر روش‌های کنترلی مانند استفاده از پنجره های دوجداره و آسفالت متخلل را نیز مدنظر قرار داد. این مسئله را نباید فراموش کرد که پیشگیری بهتر از درمان است. اگرچه تا به امروز در کشور مفهومی به نام حریم صوتی بزرگراه‌ها مطرح نبوده است اما بسیاری از کشورهای پیشرفته با وضع قوانینی در این رابطه توانسته اند تراز صوت را به شکل قابل ملاحظه ای برای ساکنین مجاور بزرگراه ها کاهش دهند. در نظر گرفتن این فاصله بین منازل مسکونی و بزرگراه و استفاده از پوشش گیاهی متراکم در این فاصله علاوه بر بهبود زیبایی منظر، استفاده از راه کارهای کاهشی را به حداقل می رساند. مهمترین جنبه محیط شهری این است که مکانی آرامش بخش برای زندگی کردن است بقیه کارکردهای شهری باید در خدمت زندگی آرام باشد. هر عنصر شهری که به آرامش شهروندان کمک کند مطلوب و ضروری است و اگر نقشی در این مهم ندارد باید از صحنه شهر کنار برود. شهر آرام شهریست که در آن ترافیک روان است، آلودگی هوا اندک است و آلودگی صوتی و بصری به حداقل رسیده است و  چنین شهری استرس، فشار و تنش در بین شهروندان به حد پایین می رسد. حسینی ]]> شهری Sun, 23 Oct 2016 04:20:56 GMT http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92481/نجات-پایتخت بدون عنوان http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92480/ فرماندار شمیرانات از اجرای 68 حکم قضایی در حوزه تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و رفع تصرف اراضی ملی در شش ماه نخست سال 1395 خبر داد. وی در گفتگو با ایسنا، درباره اجرای این احکام گفت: این 68 حکم از طریق دستگاه‌های اجرایی منابع طبیعی، محیط زیست، امور آب و جهادکشاورزی اجرایی شده است. وی با تاکید بر اینکه این احکام شامل تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و رفع تصرف اراضی ملی بوده است، اظهار کرد: این احکام بالغ بر 60 میلیارد تومان ارزش ریالی داشته است که در سال 1395 با حکم قضایی اجرایی شده است. وی به سیاست بازدارندگی و انجام اقدامات پیشگیرانه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرفات غیرقانونی به عنوان رویکرد جدی فرمانداری شمیرانات در سال 95 اشاره کرد و افزود: قطعا نخواهیم گذاشت تخلفات جدید به تخلفات سنوات گذشته اضافه شود؛ اما تحقق این امر نیازمند هماهنگی و آمادگی بیشتر دستگاه‌های اجرایی است. فرماندار شمیرانات از ثبت سند قطعی 516 هکتار از اراضی شمیرانات به نام دولت در اواخر سال گذشته خبر داد.   ]]> شهری Mon, 17 Oct 2016 06:02:55 GMT http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92480/ کاهش 2 ساعته زمان اتمام طرح زوج و فرد http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92473/کاهش-2-ساعته-زمان-اتمام-طرح-زوج-فرد سردار سید تیمور حسینی با اعلام این خبر گفت: با توجه به کاهش طول روز در نیمه دوم سال تصمیم بر آن شد به منظور سهولت در رفت و آمد شهروندان ساعت اتمام طرح زوج و فرد ۲ ساعت کاهش یافته و از ساعت ۱۹ به ساعت ۱۷ برسد. وی با بیان اینکه ساعت اجرای طرح زوج و فرد در روز پنجشنبه تغییر نخواهد کرد ، افزود: اما از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت اجرای طرح زوج و فرد در پایتخت همانند ساعت اجرای طرح ترافیک بوده و  تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد بود. به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ، هدف از این اقدام آسایش و راحتی شهروندان در رفت آمد و کاهش حجم ترافیک عصرگاهی بود. سردار حسینی در پاسخ به این سوال که آیا محدوده طرح زوج و فرد در نیمه دوم سال تغییر خواهد کرد یا خیر ایسنا گفت: محدوده زوج و فرد تغییری نکرده و همچنان از شرق به بزرگراه امام علی(ع)، از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه های نواب و چمران ختم می شود. ]]> شهری Thu, 22 Sep 2016 14:12:45 GMT http://www.paytakhtpress.ir/fa/doc/news/92473/کاهش-2-ساعته-زمان-اتمام-طرح-زوج-فرد