مریم حسینی‌نیا:
مشکل کماکان لاینحل آلودگی هوا
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۵
Share/Save/Bookmark
 
 
 
آلودگی هوا
سرویس شهری پایتخت، طی هفته‌های گذشته که میزان آلودگی هوای شهر تهران در بالا‌ترین سطح بود، برخی اخبار از اضافه شدن یک شیفت کاری به بخش غسالخانه بهشت زهرا خبر دادند که حاکی از افزایش نرخ مرگ‌ومیر در هوای گرفته و آلوده تهران است؛ با این همه آلودگی هوای تهران پدیده‌ ناخوشایندی است که به مثابه کودک سر راهی، کسی تمایل به پذیرش مسئولیت آن ندارد. این تلاش برای عدم قبول مسئولیت، بیشتر از آن حکایت دارد که وقتی پای اتفاقی نامطلوب و هزینه‌بر وسط می‌آید، هیچ ارگانی تمایل به پذیرش عوارض سوء‌اش را ندارد. با این حساب چندان عجیب نیست که موتورخانه‌ها و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، پخت غذای خانگی، استفاده از وسیله نقلیه شخصی، دود سیگار و... به‌عنوان عوامل اثرگذار در این قضیه معرفی شوند.

اگرچه نمی‌توان آثار عوامل فوق را نفی کرد اما به راستی در میان عوامل گوناگونی که هوای شهر را خاکستری و تیره می‌کنند، تا چه حد می‌توان پخت غذا را عاملی موثر بر میزان آلایندگی هوا معرفی کرد؟ یا این‌که در شکل‌گیری آلودگی هوا تا چه میزان بر نقش مردم تاکید می‌شود؟ به نظر می‌رسد که دست‌اندرکاران مردم را مهم‌ترین عامل تشدید واقعه وارونگی هوا می‌دانند و به تبع آن تمامی بار سنگین رفع این بحران را بر دوش آنان قرار داده‌اند. درحالی‌که سازمان‌ها و نهادهای ذ‌يربط با اقدامات نسجیده خود صرفا سنگینی این بار را افزایش می‌دهند.

بلندمرتبه‌سازی، دو طبقه‌کردن اتوبان‌ها، کارگاه‌ها و کارخانه‌های نزدیک به شهر، عدم توسعه مناسب حمل‌ونقل عمومی، خودروهای فرسوده، کیفیت خودروهای داخلی و عدم توجه به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها قطع به یقین در زمره عوامل مهم‌تری نسبت به موارد یاد شده است. با وجود اين نخستین دلیل آلودگی تعداد زیاد خودرو و همچنین نخستین راهکار کنترل، بر عدم استفاده از خودرو معرفی می‌شود! این در حالی است که براساس آمار ارایه شده تعداد خودرو در اروپا ۴ برابر ایران است و میزان آلودگی هوا یک سوم. با این حال خودروسازان بین‌المللی با هدف کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط‌زیست در صدد استفاده و ارایه فناوری‌های جدیدند اما در مقابل خودروسازان داخلی همواره سختی‌های بسیاری را در عرصه محیط ‌زیست و درمان به مردم وارد کرده‌اند.  افزون بر این، اقدامات مدیران شهری در طرح توسعه شهری نیز مسائل بسیاری را برای شهر تهران به همراه داشته است. عدم توسعه بهینه حمل‌ونقل عمومی به‌گونه‌ای که ضرورت استفاده از وسایل شخصی را کمرنگ کند، به یکی از آرزوهای دست نیافتنی در این حیطه مبدل شده است. همچنین پوشاندن مسیر اصلی ورودی باد به شهر و گردش هوا با برج‌های چندین طبقه در منطقه ۲۲ یکی دیگر از فعالیت‌های نابخردانه مسئولان امر است.  با این همه به نظر می‌رسد آلودگی هوای تهران نه‌تنها یک مساله مردمی که یک مساله زیست محیطی و اقتصادی پیچیده و چند‌بعدی است که اثرات روانی، سیاسی، اجتماعی و جسمانی بسیاری را به همراه دارد که تنها راهکارش تعطیلی مدارس و ٢ ساعت تاخیر در آغاز به کار ادارات به مناسب روز هوای پاک نیست!
کلمات کليدی: شهر تهران ، هوای پایتخت، آلودگی هوا ، شهرداری ، ترافیک ، وزارت بهداشت
>ساير عناوين سرويس شهری را در اين صفحه مشاهده کنيد<
کد مطلب: 63442